top of page
TOPP

Om meg

Jeg er en person som er lidenskapelig opptatt av destinasjonsutvikling, produktutvikling, språk og interkulturell forståelse. 

IMG_7688.jpg

MADE DESTINATIONS

Ideen til å starte opp mitt eget kom i korona perioden mens jeg studerte Destinasjonsutvikling. Jeg ble så inspirert da jeg lærte om opplevelsesøkonomi, hvordan man bruker «personas» i produktutvikling og hva som kjennetegner forskjellige nasjonaliteter når de velger et bestemt reisemål. Alt dette nye materialet + den erfaringen jeg allerede hadde fra før, ble til følgende ide; jeg ønsker å utfordre destinasjonsselskaper og reiselivsbedrifter til å endre tankegangen slik at de kan få den turisten de ønsker skal komme på besøk istedenfor å tilpasse seg etter den turisten som kommer.

MIN VISJON: "MER PENGER, MINDRE ARBEID" MENTALITET (KVALITET FRAMFOR KVANTITET)

Jeg ser på en destinasjon som en business hvor det om å gjøre å ha kvalitets opplevelser og tjenester slik at man kan tjene penger på en bærekraftig måte. Dvs hvor man har fornøyde turister, førnøyde reiselivsbedrifter, hvor også naturen og den lokale befolkningen blir tatt vare på. For at turister skal kjøpe tjenestene og opplevelsene må en destinasjon være allsidig slik at det kan appellere til flere forskjellige kundegrupper samtidig, hele året.  Når det er sagt, mener jeg at ved å fokusere litt mer på den turisten som skaper mest verdiskapning, tenker man også på de økonomiske ringvirkningene som den lokale befolkningen kan yte godt av på sikt.

 

UTENLANDS OPPHOLD

Mine år i utlandet har formet meg til den jeg er i dag. Jeg er kanskje ikke lenger den mest stereotypiske sørlendingen.

ITALIA

I Italia ble jeg betatt av den italienske kulturen som ikke var så A4 som i Norge. En dag så jeg på tv at en politiker i parlamentet bare kastet alle dokumentene opp i luften. Da visste jeg at jeg var på riktig sted. Det var også i Italia at jeg oppdaget begrepet Destination Management, og jeg visste da at det var dette som kom til å bli min fremtid.

BUSINESS OG NEDERLANDSK JOBBKULTUR

I Nederland jobbet jeg sammen med nederlendere, og de lærte meg hvordan man skal drive business. Business på nederlandsk vis er med andre ord; hvordan man jobber effektivt (ikke tid til å gå rundt grøten) og strukturert slik at man kan få mest mulig gjort på kortest mulig tid. De var også veldig gode med forhandlinger, noe som jeg også synes var svært spennende.

EN PROBLEMSTILLING, MANGE KREATIVE LØSNINGER

Da jeg bodde i Italia omgikk jeg kun italienere, men da jeg bodde i Nederland ble jeg kjent med mennesker fra hele verden. Det fikk meg til å oppdage nye måter å tenke på. Det var svært lærerikt å se hvordan forskjellige nasjonaliteter ser på ting.

KULTURFORSTÅELSE,  HVEM ER DET SOM KOMMER PÅ BESØK?

Når man lærer en nasjonalitet å kjenne så blir man kjent med deres kultur på en helt annen måte. Jeg ønsker å hjelpe reiselivsbedrifter til å lære å kjenne nasjonaliteten til kundene sine. Kulturforståelse bør læres og ligge i bunn når det f.eks kommer en italiensk eller kinesisk turist på besøk, så kommer behovene til den italieneren eller kineseren. Er de opptatt av kunst og kultur eller ønsker de fred og ro ute i naturen, eller kanskje en blanding? Ønsker de å smake på den lokale maten på destinasjonen? 

Et konkret eksempel fra min egen erfaring er at jeg har skreddersydd turer i Norge for en indisk kunde som helst bare ville spise indisk mat til lunsj og middag i løpet av en ti dagers gruppetur til Norge. Det var en stor utfordring å finne indiske restauranter på alle de stedene kunden ønsket å reise til, og det ble til at jeg lagde en tur basert på hvor man kunne tilby indisk mat. På de stedene kunden likevel insisterte på å besøke og det ikke fantes en indisk restaurant som f.eks i Kirkenes spurte jeg hotellene om de kunne lage indisk mat til middag istedenfor det de hadde på menyen. Kunden kom tilbake, og det ble gjenkjøp. Dette eksempelet viser også hvor fleksible de leverandørene jeg brukte var, og jeg brukte de igjen og igjen.

Hvis en destinasjon får besøk av turister fra flere forskjellige land, så kan det føre til økt kulturforståelse blant de lokale innbyggerne som igjen kan føre til mindre grad av stereotyper, og på sikt kan det også forhindre krig mellom nasjoner.

HVOR VIKTIG TOTALOPPLEVELSEN ER

Da jeg reiste rundt på studieturer i inn- og utland, og prøvde de forskjellige reiselivsproduktene kom jeg alltid fram til at jeg vektla god mat og god standard framfor noe annet. Hvis en av de kriteriene manglet så hadde det ingenting å si hvor god de andre komponentene i opplevelsen var, fordi totalopplevelsen min var ødelagt.

Et eksempel kan være en bedrift som tilbyr fantastiske opplevelser, men så blir de glemt på et blunk dersom f.eks det ikke er nok toaletter eller hvis varmeovnen ikke funker på rommet mitt. Totalopplevelsen bør alltid være i bakhode, og den spiller en større rolle enn man tror.

 

HISTORIEN OM HAREN OG SKILPADDEN

Til slutt vil jeg legge til at jeg trenger å se helhetsbilde før jeg kan ta fatt på alle detaljene, og dette kan kanskje virke på andre som at jeg er litt treg. En kan kanskje trekke en parallel med skilpadden i historien om skilpadden og haren

Utdannelse

2020-2021

Kurs

  • Forretningsutvikling

  • Kortreiste opplevelser

  • Opplevelsesøkonomi

  • Ledelse i praksis

  • Innholdsmarkedsføring

Faget Destinasjonsutvikling

Fagskolen Tinius Olsen

​Grunnleggende moduler:

  • Prosjektledelse

  • Vertskap

  • Opplevelsesøkonomi

  • Bærekraftige forretningsmodeller

  • Markedsføringskanaler

  • Jeg skrev oppgave om Kristiansand som reisemål.

2016-2017
Årsstudium i engelsk

Universitetet i Agder

Årstudiet gir en innføring i språklige emner og litteratur- og kulturhistorie fra Storbritannia og USA

2005-2008

Bachelor i reiselivsvitenskap (Scienze Turistiche) 

Universitetet IULM i Milano

2004-2005

Reiselivskoordinator

Treider Fagskole (årssstudium)

Grunnleggende moduler:

  • Geografi, kultur og reiseliv

  • Økonomi for reiselivsbedrifter

  •  Destinasjonsadministrasjon

  • Sosiologi og psykologi for turisme

  • Territoriale retningslinjer (Reiselivsjuss for Italia)

  • Begivenheter, turisme og territorium

  • Språk: spansk

  • Jeg skrev Bacheloroppgave om Kristiansand som reisemål

 

 

God kjennskap til viktige elementer som kultur, språk, geografi, økonomi og destinasjonskunnskap

Utdannelse

Relevant jobberfaring

Relevant jobberfaring

Prosjektutvikler, Blått Senter Kristiansand

  • Produktutvikling, markedsføring og salg/kundeoppfølging innen turisme knyttet til Blått Senter

 

Prosjektleder Norwegian Travel Workshop 2022, Visit Sørlandet AS

  • Ansvarlig for å skreddersy arrangementet (fra A til Å) sammen med Visit Sørlandet og Innovasjon Norge

  • «On-site inspections” med Innovasjon Norge

 

Reiselivskonsulent, Centrum reisebyrå AS

  • Lage og sende skreddersydde tilbud til kundene våre

  • Leverandøroppfølging

  • Fakturering

 

Produktsjef, Bennett of Norway AS

(Incoming Tourism to Norway)

  • Hovedmarkeder: Asia, Midtøsten, Russland og Italia

  • Håndtering av forespørsler fra reisebyråer i utlandet

  • Lage og sende skreddersydde tilbud til kundene (powerpoint og excel)

  • Daglig kundeoppfølging

  • Organisere arrangementet (fra A til Å) etter at bekreftelsen har funnet sted

  • Leverandøroppfølging

  • Fakturering

  • Studieturer

Advisor, Arenas, Xynteo, 

 The Performance Theatre, Oslo 2014

  • Organisering av arrangementet «The Performance Theatre» fra A til Å sammen med resten av Arena-teamet

 

Assistant Project Manager, Kuoni Destination Management, Amsterdam, Nederland

(Incoming Tourism to the Benelux countries)

  • Hovedmarkeder: Ansvarlig for Italia, Øst- Europa og Tyrkia

  • Håndtering av forespørsler fra MICE-kunder (meetings, incentives, congresses and events)

  • Lage og sende skreddersydde tilbud til kundene (powerpoint og excel)

  • Daglig kundeoppfølging

  • Organisere arrangementet (fra A til Å) etter at bekreftelsen har funnet sted

  • Være til stede ved arrangementer hvis kundene ønsket det

  • “On-site inspections” med kunder

  • Leverandøroppfølging

  • Fakturering

  • Informere om restauranter, kulturelle begivenheter osv.

KONTAKT

 

Hyllebakken 35h

4622 Kristiansand

Norge

(+47) 40484962

madeleine@madedestinations.no

bottom of page